Την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, καθώς και την υλοποίηση έργων κλίμακας από τα τομεακά προγράμματα των υπουργείων, ως τις δύο βασικές συνιστώσες της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας των νησιών, ζητά με απόφασή του το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, που συνεδρίασε χθες, Δευτέρα, στην Ερμούπολη, στην πρώτη δια ζώσης συνεδρίαση από τις αρχές του 2020, λόγω της πανδημίας.

Το ζήτημα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, τέθηκε από τον Περιφερειάρχη, Γιώργο Χατζημάρκο, μαζί με το χρηματοδοτικό περιβάλλον έργων υποδομής των νησιών της Περιφέρειας, διότι, όπως εξήγησε, αυτοί είναι οι δύο πυλώνες από τους οποίους εξαρτάται η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και του τουρισμού στο Νότιο Αιγαίο.

Συγκεκριμένα, και όσον αφορά το ζήτημα του ΦΠΑ, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε στις ευθύνες συγκεκριμένου πολιτικού χώρου για την κατάργησή τους, ενώ ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην σύνδεση του ΦΠΑ με το μεταφορικό κόστος των νησιών, την οποίαν χαρακτήρισε «έγκλημα», καθώς έδωσε το «πάτημα» στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να προχωρήσει στην κατάργηση του ειδικού φορολογικού καθεστώτος των νησιών και εν συνεχεία να θεσπίσει ως αντάλλαγμα το μεταφορικό ισοδύναμο, το οποίο στην πράξη αποδείχθηκε αδύναμο για να αντισταθμίσει το πλήγμα που υπέστη η οικονομία των
νησιών και η ανταγωνιστικότητά της..

«Να γυρίσουμε κάποια χρόνια πίσω και να μιλήσουμε για τις ευθύνες. Ωραίος είναι ο ηρωισμός να ζητάμε πίσω τους μειωμένους συντελεστές που μας κλέψανε, αλλά να δούμε και την διαδρομή πώς φτάσαμε ως εκεί και σε ποια επιχειρήματα πάτησαν εκείνοι που προχώρησαν στην αφαίρεσή τους και ποιο ήταν το καθρεφτάκι που μας έδωσαν σε αντάλλαγμα για να μας κοροϊδέψουν. Έλεγα πάντα, επιτέλους σταματήστε, όταν μιλάτε δημόσια, να συνδέετε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ με το κόστος μεταφοράς στα νησιά. Μην κάνετε αυτό το έγκλημα. Ακόμα και 15 χρόνια πριν έλεγα το ίδιο, όταν δεν είχαμε φανταστεί ότι θα ερχόταν μια κυβέρνηση που θα ανακάλυπτε το μεταφορικό
ισοδύναμο ως σκαλοπάτι για να καταργήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Δεν με ενδιαφέρει το μεταφορικό ισοδύναμο όταν θέλω να κερδίσω και πάλι τη χαμένη ανταγωνιστικότητα της οικονομίας των νησιών μας» ανέφερε ο Περιφερειάρχης και επανέλαβε ότι το ειδικό φορολογικό καθεστώς δεν το αφαίρεσε η τρόικα από τα νησιά, αλλά άνθρωποι συγκεκριμένου πολιτικού χώρου, που ήθελαν να καταργήσουν τους μειωμένους συντελεστές για λόγους ιδεολογικοπολιτικούς.

Υπενθύμισε την θέση που είχε διατυπώσει και τον Απρίλιο του 2018, στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο, ενώπιον του τότε πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και της κυβέρνησής του, όταν είπε «πάρτε πίσω το μεταφορικό ισοδύναμο και δώστε μας ξανά τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ».

«Υποστήριξα μια στάση ζωής 20ετίας, αυτό που έλεγα σε όλους εκείνους τοπικούς παράγοντες που με κροκοδείλια δάκρυα μιλούσαν για το δυσβάσταχτο κόστος μεταφοράς και ζητούσαν μειωμένους συντελεστές. Αυτό που δήλωσα στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τον Απρίλιο του 2018 στη Ρόδο, για την ανταλλαγή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου με τους Μειωμένους Συντελεστές ΦΠΑ, ισχύει ως πρόταση μου και σήμερα που Πρωθυπουργός είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης» τόνισε ο κ. Χατζημάρκος και πρόσθεσε: «Το Περιφερειακό Συμβούλιο συζητά τα θέματα με την σοβαρότητα που του αρμόζει και κυρίως, η Περιφερειακή αρχή υπηρετεί ως στάση ζωής την διεκδίκηση των λύσεων
που οι νησιώτες έχουν ανάγκη, και βεβαίως δεν έχει ρόλο να ξεπλύνει την ντροπή όσων
συνεργάστηκαν με αυτούς που κατήργησαν τους μειωμένους συντελεστές».
Όσον αφορά το χρηματοδοτικό πλαίσιο των έργων υποδομής, ο Περιφερειάρχης εξήγησε ότι μπορεί να αυξήθηκαν, σχεδόν να τριπλασιάστηκαν οι πόροι που έχει στην διάθεσή του το Νότιο Αιγαίο, μετά την επαναφορά του στον Στόχο 1 των μεταβατικών Περιφερειών και την άντληση νέων πόρων μέσω εκχωρήσεων (ΥΜΕΠΕΡΑΑ κλπ), εν τούτοις αυτό σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζει την υποχρηματοδότηση του Νοτίου Αιγαίου από τα τομεακά προγράμματα, από τα οποία έχουν χρηματοδοτηθεί έργα πολλών δις. ευρώ στην ηπειρωτική Ελλάδα, κυρίως μεγάλοι οδικοί άξονες, όπως η Εγνατία Οδός ή Ιόνια Οδός κλπ.

«Ανταγωνιστικότητα είναι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και το επίπεδο των υποδομών. Το Νότιο Αιγαίο έχει τριπλασιάσει τους πόρους που έχει στη διάθεσή του. Η υποχρηματοδότηση του Νοτίου Αιγαίου κρύβεται πια στα μεγάλα έργα κλίμακας των τομεακών προγραμμάτων. Έργα πολλών δις. ευρώ τα οποία γίνονται σε κάθε περιοχή της χώρας από την εκάστοτε κυβέρνηση. Το επίπεδο των υποδομών στα νησιά απαιτεί έργα κλίμακας από τα τομεακά προγράμματα των υπουργείων , τα οποία δεν γίνονται στο Νότιο Αιγαίο λόγω της εδαφικής ασυνέχειάς του. Δεν γίνεται να συνεχίζεται, η εδαφική ασυνέχεια των νησιών, να αποτελεί λόγο τιμωρίας τους. Το Νότιο Αιγαίο χρειάζεται τα αντίστοιχα κονδύλια με την ηπειρωτική Ελλάδα για να φτιαχτεί η όποια υποδομή που θα αντικαταστήσει το μεταφορικό σύστημα των νησιών που περιλαμβάνει τις 118 λιμενικές υποδομές, που απαιτούν δισεκατομμύρια για να σταθούν δίπλα σε μια υπερσύγχρονη Ιόνια ή Εγνατία Οδό» ανέφερε ο Περιφερειάρχης κατά την εισήγησή του και κατέληξε:

«Ζητώ από εσάς σήμερα να σταματήσετε να συνδέετε το ζήτημα του ΦΠΑ με το κόστος μεταφοράς.
Το θέμα που συνδέεται με τους μειωμένους συντελεστές – διότι αφορά την ίδια παράμετρο της οικονομίας, δηλαδή την ανταγωνιστικότητα – είναι το επίπεδο των υποδομών. Τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ τους αξίζαμε και τους αξίζουμε και θα συνεχίσουμε να τους διεκδικούμε και να τους απαιτούμε, όχι με το μεταφορικό ισοδύναμο, αλλά μαζί με τα μεγάλα τομεακά έργα που λείπουν, για να συμπληρώσουν τον μεγάλο πίνακα της ανταγωνιστικότητας της νησιωτικής οικονομίας».

Προηγούμενο άρθροΣτην Πάρο η 4η Συνάντηση Νησιωτών για το Περιβάλλον από το CPF “ΑΝΑΣΑ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ & ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ- ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΟΝΟΙ”
Επόμενο άρθροΑυξημένα κατά 78% τα έσοδα από τουρισμό στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ)